Jaka powinna być dieta karmiącej matki?

Jaka powinna być dieta karmiącej matki?

Redakcja

2016-11-13

brak komentarzy

W pierwszym półroczu karmienia piersią kobieta powinna spożywać 300 - 400 kalorii więcej niż w trakcie ciąży, zaś gdy dziecko dostaje pokarmy uzupełniające ilość kalorii może zmniejszyć się o 100. To jedynie dane orientacyjne. Każda kobieta posiada bowiem inne zapotrzebowanie energetyczne, a co za tym idzie inaczej komponuje własny jadłospis. Jednak istnieją uniwersalne zasady, które mówią, jak powinna wyglądać dieta karmiącej matki. Co jest wówczas istotne? Wyjaśniamy.

Po pierwsze, nie odchudzaj się

Dieta karmiącej matki absolutnie nie powinna być dietą eliminacyjną. Nie można wówczas stosować suplementów diety i oczekiwać drastycznych spadków wagi. Jesteśmy przekonani, że i bez tego spokojnie wrócisz do wagi sprzed ciąży, a nawet będziesz jeszcze szczuplejsza. Spraw jedynie, aby Twoja dieta była różnorodna, a dziecko w ten sposób otrzyma niezbędne mu składniki odżywcze. 

Przede wszystkim, jedz regularnie. Stawiaj na 4-5 posiłków dziennie. Niech w Twoim codziennym menu znajdzie się pełnoziarnisty chleb, ryż, kasze, makaron, ziemniaki. Sięgaj po owoce i warzywa oraz produkty nabiałowe takie jak mleko, jogurty czy sery. Kilka razy w tygodniu spożywaj jajka, dróg, morskie ryby. Kilka raz w miesiącu sięgaj po czerwone mięso. Niech Twoim dodatkiem do sałatek czy surówek zostanie olej rzepakowy bądź oliwa z oliwek. Nie zapominaj o wypijaniu co najmniej 2 litrów niegazowanej wody mineralnej. 

Po drugie, unikaj pokarmów wzdymających

Szczególnie w pierwszym miesiącu po porodzie unikaj jedzenia kapusty, fasoli, cebuli. Nie dodawaj do potraw ostrych przypraw. Unikaj również potraw smażonych, ponieważ u dziecka mogą wywołać bóle brzucha i kolki. 

Po trzecie, nie stosuj diet eliminacyjnych na wszelki wypadek

Dieta karmiącej matki nie powinna być dietą eliminacyjną w obawie przed alergią, jeżeli ani Ty ani osoby w Twojej rodzinie nie zmagają się z tym problemem. Tym bardziej, że każdemu dziecku może zaszkodzić coś innego. Dla własnego zdrowia warto zrezygnować z czekolady, orzeszków ziemnych i owoców cytrusowych. To silne alergeny. Ich brak spożycia nie wywoła absolutnie żadnych niedoborów. Mówi się również, że dieta karmiącej matki powinna być pozbawiona owoców z pestkami. Owszem, lecz unikać powinno się owoców drobnopestkowych takich jak poziomki i truskawki, a nie tych z dużą pestką jak śliwki czy morele.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietyZdrowieCiążaZdrowe odżywianie