Jak obniżyć ciśnienie tętnicze dietą?

Jak obniżyć ciśnienie tętnicze dietą?

Redakcja

2016-12-04

brak komentarzy

Chorujesz na nadciśnienie, przyjmujesz tabletki i dostałaś od specjalisty polecenie przestrzegania diety na nadciśnienie? Głowisz się, na czym polega ta dieta? Co wolno Ci spożyć, które ilości oraz częstotliwość pokarmów trzeba utrzymać, by serce prawidłowo pracowało? Co więcej – z pewnością główkujesz o tym, czego ci nie można.

Pierwszoplanowym wskazaniem w wypadku wysokiego ciśnienia tętniczego okazuje się wymóg zmniejszenia przyswajanej z jedzeniem energii do poziomu rzędu 1700-2200 kcal na dzień. Ustabilizowaniu ciśnienia sprzyja także używanie diety bogatowęglowodanowej z umiarkowaną ilością białka. Dodatkowo – znaczne zmniejszenie ilości konsumowanego sodu – do 1-3 g soli soli (mniej więcej ½ płaskiej łyżeczki) w okresie doby. Nie zapominajmy, iż sól w żywności zawsze pojawia się w formie widocznej dla oka.

Zawyżone ciśnienie tętnicze – czego się wystrzegać w jadłospisie?

Trzeba się powstrzymać jedzenia pokarmów czy też przysmaków posiadających w składzie znaczną zawartość soli na przykład paluszków, chipsów, krakersów, orzeszków solonych, mięsa wędzonego, ryb solonych, potraw takich jak fast-food i pizza, konserw, produktów spożywczych marynowanych, zapiekanek. Z diety powinno się wykreślić wszystkie słodzone napoje podnoszące ciśnienie tętnicze: kawę naturalną, coca-colę, słodzone napoje energetyzujące, mocną herbatkę oraz wysokoprocentowe trunki. Istotne okazuje się także monitorowanie podaży cholesterolu, a zatem zabronione są tłuste mięsa, smalec, wysokotłuszczowe składniki mleczne.

Jak obniżyć ciśnienie tętnicze dietą?

Musisz powiększyć konsumowanie witamin (zwłaszcza wit. C). Przy używaniu medykamentów diuretycznych, zdecydowana większość witamin oraz soli mineralnych zostaje wydalona z moczem. W sposób najbardziej prosty jest zatem dołączyć do diety znaczną ilość świeżych owoców oraz jarzyn, szczególnie tych wzbogaconych o potas: bananów, brzoskwiń, czarnych porzeczek, brukselki, czosnku, awokado, kartofli, roślin strączkowych. W jadłospisie poleca się także konsumowanie otrąb pszennych oraz włoskich orzechów. Walcząc z nadciśnieniem tętniczym, staraj się wyeliminować nadmiar nadprogramowych kilogramów. Nadwaga obarcza serce większą pracą. Może dodatkowo oddziaływać na wzrost ciśnienia tętniczego, poziomu cholesterolu, a u osób dojrzałych powodować rozwijanie się cukrzycy typu 2.

Zawyżone ciśnienie tętnicze - tego unikaj:

1. Porzuć myśl o wysokokalorycznych, tuczących mięsach. Spożywaj tylko mięso niskotłuszczowe. Stroń od podsmażania mięs oraz pozostałych pokarmów, a również spożywania wędlin. Mięso gotuj albo duś bez tłuszczu, piecz w folii albo pergaminie.
2. Stroń od obfitych obiadów z deserami.
3. Nie dosalaj pokarmów! Sól kuchenną zastąp solą potasową (o zmniejszonej obecności sodu) oraz przyprawami naturalnymi: czosnkiem, majerankiem, bazylią, koperkiem, pietruszką czy też estragonem.
4. Tłuszcze zwierzęce na przykład smalec, słoninę, zastąp olejami roślinnymi.
5. Spożywaj dania delikatne, niezalegające w organizmie a także niewywołujące wzdęć.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietyZdrowieZdrowe odżywianie