Dieta antycholesterolowa: zasady

Dieta antycholesterolowa: zasady

Redakcja

2016-12-01

brak komentarzy

Bez cholesterolu ciało nie może prawidłowo funkcjonować, ale gdy jest go za wiele, będzie naszym wrogiem. Są mimo wszystko nieskomplikowane oraz rzeczywiście efektywne sposoby, by zredukować niepohamowany zakres cholesterolu. Na wstępie zmień jadłospis - włącz do dziennego menu składniki zasobne w włókno pokarmowe, kwasy omega-3 oraz witaminy.

Dobry i zły cholesterol

Cholesterol jest związkiem tłuszczowym, nie rozpuszcza się zatem w krwioobiegu. By się przesuwać, musi się łączyć ze specjalnymi proteinami transportującymi. DZięki temu produkowane są lipoproteiny (lipidy to tłuszcze, proteiny – białka). Lipoproteiny różnią się pomiędzy sobą gęstością. Takie o niewielkiej gęstości, zwane LDL przynoszą cholesterol do komórek. Stamtąd nadmiar cholesterolu otrzymują lipoproteiny o ogromnej gęstości, HDL, i z powrotem transportują go do wątroby, gdzie okazuje się on używany do wytwarzania kwasu żółciowego. DZięki temu ciało nadmiar cholesterolu – o ile okazuje się on niewielki – rozkłada oraz wydala. Chociaż potrzebujemy obydwu frakcji, frakcję HDL określa się „dobrym” cholesterolem, LDL uzyskała miano „złego” cholesterolu. Przyczyna jest jeden: gdy LDL jest nazbyt wiele, okazuje się niezdrowy, bo wywołuje miażdżycę – dolegliwość zwyrodnieniową tętnic. „Zły” cholesterol odkłada w środku naczyń krwionośnych w formie złogów (blaszek miażdżycowych), które nie pozwalają na transport krwi. Nasz organizm jest w stanie sam wyprodukować potrzebną zawartość cholesterolu, ale wytwarza go także z tego, co spożywamy (od 20 do 40 procent), szczególnie z tłuszczów zwierzęcych. Prosto zatem zredukować jego ilość, modyfikując trochę sposób żywienia, a więc ograniczając składniki obfitujące w owe tłuszcze. Drugim wielkim sojusznikiem w bitwie z zbyt dużą ilością cholesterolu okazuje się aktywny tryb życia.

Dieta antycholesterolowa

Kuracja dietetyczna antycholesterolowa polega z jednej strony na zredukowaniu jedzenia produktów spożywczych wzbogaconych o cholesterol, z drugiej zaś zapewniać ma owych, które spowodują wzrost frakcji „dobrego” cholesterolu. Jest ona zbliżona do diety śródziemnomorskiej: spożywamy sporo ryb, jarzyn oraz owoców, a dania skrapiamy oliwą. Zaleca się wyrzucić z menu czerwone mięso, podroby oraz tłuste szynki: salami, boczek, parówki. Należy wycofać się z masła, smalcu oraz słoniny. Z nabiału należy się wystrzegać pełnotłustego mleka i jego przetworów, na przykład śmietany, serów żółtych czy też topionych oraz pełnotłustego twarogu. Zawartość jajek musimy zredukować do 2–3 w ciągu tygodnia (tyczy się to żółtek, ponieważ białka można spożyć bez barier). Niepożądane okazuje się pieczywo, wykluczone chipsy oraz wszelki fast food, także wysokoprocentowe trunki (wyjątkiem okazuje się wino). POwodu obecności tłuszczu łasuchy powinny rozstać raz na zawsze się z ciastkami oraz herbatnikami zawierającymi tłuszcz cukierniczy, tortami z kremem maślanym, chałwą oraz lodami na śmietanie.

Ostatnio dokonane zakupy:
pan Marcin z Warszawy 8 sekund temu.
Zamów Kankusta Duo Forte w promocji:
Kankusta Duo Forte
297 zł 147 zł
za opakowanie
Ocena 4/5 na podstawie 177 głosów.

Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietyZdrowieZdrowe odżywianie