Skuteczny trening w 60 sekund - czy to możliwe?

Skuteczny trening w 60 sekund - czy to możliwe?

Redakcja

2016-10-23

brak komentarzy

Podobno ćwiczenia trwające zaledwie 60 sekund, które są powtarzane trzy razy w tygodniu, mogą być równie skuteczne co pełnowymiarowy trening. Jak to możliwe? Co się kryje za skrótem HIIT? Z wyjaśnieniem śpieszą specjaliści z portalu Lepszy Trener. 

Martin Gibala to profesor kinezjologii z McMaster University, a jednocześnie specjalista od treningu interwałowego o wysokiej wydajności (ang. high intensity interval training - HIIT). Obiecujące wyniki badań i sprawdzenie efektywności przez tysiące sportowców sprawiło, że zainteresowanie rośnie z dnia na dzień. Ale czym tak naprawdę jest HIIT?

Na czym polega trening HIIT?

Cały trening to trzy 20-sekundowe zrywy, w trakcie których dajemy z siebie 300% normy. Oddzielone są dwuminutowymi przerwami, przeznaczonymi na aktywną regenerację. Do całości musimy dodać krótką rozgrzewkę i relaks po treningu, aby uzyskać całkowity 10 - minutowy program. Całość zajmuje raptem 600 sekund, lecz tylko 60 przeznaczamy na wysiłek. Brzmi obiecująco, prawda?

Skąd taka skuteczność?

Intensywny wysiłek mięśniowy sprawia, że organizm produkuje więcej mitochondriów, które dostarczone paliwo zamieniają w użyteczną energię. Co to oznacza w praktyce? Im więcej ich wygeneruje Twój organizm, tym efektywniejsze (pod względem wykorzystania tlenu) staną się mięśnie. Aby osiągnąć taki stan, musimy zbliżyć się do swoich granic możliwości. 

Efekty treningu

Poprawa kondycji i wydolności organizmu to pierwsze spostrzeżenia potreningowe. Pierwsze efekty to kilka centymetrów w dół w pasie, biodrach i ramionach. Efektem ubocznym jest też spadek wagi. Profesor Gibala tłumaczy to spadkiem apetytu na kilka godzin po treningu ze względu na obniżenie hormonów, które są odpowiedzialne za uczucie ssania w żołądku. 


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Treningi