Błędy popełniane podczas pływania

Błędy popełniane podczas pływania

Redakcja

2016-11-18

brak komentarzy

Uczęszczasz na basen, ale twój poziom pływania zostawia wiele do życzenia? Prawdopodobnie całkiem nieświadomie robisz omyłki w technice. Zobacz, czy te najczęściej popełniane nie dotyczą też ciebie.

Znaczna część z nas uczyła się pływać, będąc dzieckiem. Czy nauka była skuteczna? Można pływać i… „pływać”. U ludzi startujących w mistrzostwach wskaźnikiem skuteczności okaże się na pewno czas ukończenia danego odległości. We wszystkich pozostałych okolicznościach umiejętne pływanie to te, które wiąże się z właściwą techniką, zdolnością pływania bez przerw, w własnym tempie, bez wrażenia zauważalnego wyczerpania. Poznajcie najczęściej spotykane błędy popełniane podczas pływania. 

Pływanie na plecach/brzuchu zamiast na boku

Błąd strategiczny, który wywoła większe zanurzenie organizmu w wodzie oraz dużo większy opór. Rezultatem okaże się obniżenie szybkości pływania oraz dużo większy wydatek energetyczny, a więc błyskawiczne przemęczenie oraz pływanie w wolniejszym tempie. Faza unoszenia ramienia nad wodą będzie skrócona oraz pociągnięcie w wodzie również, co także oddziałuje na mniejszą szybkość.

Nazbyt duże zgięcie w kolanie

Pomyłką okazuje się zgięcie w kolanie wyższe niż 35 stopni. Przy przesadnym zgięciu w kolanie, pływając przed siebie na plecach, będziemy stopować podudziem, szybkość spadnie, zużycie siły zwiększy się.

Pływanie ze sztywnym, mało ruchomym stawem biodrowym

Typową oznaką okazuje się wtedy ściskanie kolana niedaleko lustra wody, niewielki ruch uda, a praca samą golenią. Takie pływanie uniemożliwia nam zastosowanie całkowicie amplitudy kopnięcia, co przełoży się na małą szybkość.

Brak zgięcia podeszwowego stopy

Przy stopie ustawionej grzbietowo czy też z zadartymi paluchami nie będziemy w stanie odpychać się systematyczne śródstopiem od wody. Nasze ruchy nogami robią się nieskuteczne, płyniemy wolniej, przemęczamy się zdecydowanie bardziej. Nie zapominaj – stopa może być zgięta podeszwowo, jak podczas kopnięcia! Opór wody odczuwalny musi być na grzbietowej partii śródstopia.

Skracanie ruchu w pracy ramion

Rezultatem niepełnego ruchu rękoma okazuje się nieduże zagarnięcie wody oraz skrócone odepchnięcie, co zredukuje szybkość pływania.

Pływanie zygzakiem

Takie pływanie będzie miało miejsce w sytuacji, gdy prawe ramię będzie schodziło na stronę lewego ramienia czy też odwrotnie. Pływamy, bezcelowo nadkładając odległości.

Zbyt wysokie podnoszenie głowy

Rezultat to niżej położone biodra, dużo większy opór w wodzie oraz zdecydowanie bardziej męczące, wolne pływanie. Nie zapominaj złotą zasadę: im zdecydowanie bardziej twoje ciało jest zbliżone do linii równoległej z dnem basenu, tym lepiej. Twoja opływowość okaże się obszerniejsza, opór zmniejszony. Pływasz prędzej, zdecydowanie mniej się męczysz.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Treningi