Za dużo błonnika! Ból brzucha to tylko jeden z objawów!

Za dużo błonnika! Ból brzucha to tylko jeden z objawów!

Redakcja

2016-12-08

brak komentarzy

Zewsząd słyszymy, iż zdrowa dieta musi okazać się obfita w włókno pokarmowe. Okazuje się mimo wszystko, iż także ten element da się przedawkować. Szczególnie, jeżeli do zasobnej w niego kuracji odchudzającej, dodamy stosowanie suplementów z włóknem pokarmowym. Czemu oraz w jaki sposób zbyt duża ilość włókien pokarmowych może nam wyrządzić krzywdę? Kto zwłaszcza musi na niego uważać? I czym dokładnie jest włókno pokarmowe, w których składnikach diety go odnajdziemy i jak funkcjonuje na nasz organizm? Kiedy jest za dużo błonnika? Ból brzucha to jeden z ubocznych efektów jego przedawkowania. Zobacz, co wykonać, by odżywiać z głową. Od niedawna błonnik okazał się dość modny. We wszystkich reklamach słyszymy, iż jakiś artykuł go posiada oraz iż to świetnie dla naszego ciała.

Czym dokładnie okazuje się włókno pokarmowe? 

Błonnik (włókno pokarmowe) to kompleks heterogennych (niejednorodnych) składników jak na przykład hemicelulozy czy też pektyny i celuloza oraz lignina, pochodzenia roślinnego. Okazuje się oporny na oddziaływanie enzymów trawiennych układu pokarmowego człowieka. Naczelnym bogactwem włókien pokarmowych są jarzyny, świeże owoce, nasiona roślin strączkowych czy też składniki zbożowe. Przytaczane tutaj skarbnice różnią się ilością czy też typem włókna pokarmowego – co za tym idzie także inna okazuje się ich rola oraz właściwości. W zbożach dominują hemicelulozy, świeże owoce zasobne są w pektyny, a inne jarzyny w ligninę. 

Ile włókien pokarmowych musimy zażywać w ciągu tygodnia? J

ak prezentuje się prawidłowo zaplanowana - pod kątem obecności owego elementu - dieta zdrowego człowieka? Polecana zawartość włókna pokarmowego trawiennego to 27-40 g na dzień. Konsumowanie pektyn musi oscylować w granicy ok. 15 g na dobę. Poleca się zatem spożywanie przynajmniej 3 racji jarzyn oraz 2 racji owoców codziennie. Do owego jadłospis dobrze urozmaicić o składniki pełnoziarniste (na przykład grube kasze, ryż brązowy, wyroby piekarskie pełnoziarniste), także 2-3 razy w przeciągu tygodnia o nasiona roślin strączkowych. Wtedy możemy być pewni, iż nasz zestaw dań będzie posiadał właściwe ilości włókna pokarmowego. 

Czy stosowanie wyższych dawek włókien pokarmowych, przykładowo w trakcie kuracji wyszczuplających, może posiadać niekorzystne efekty? 

Zbyt częste jedzenie włókna pokarmowego, na przykład przy stosowaniu tabletek odchudzających, może wywoływać skurcze jelitowe, niestrawności, a także rozstrój oraz stany zapalne jelit. Należy zatem uważać z takimi produktami. Włókno pokarmowe konsumujemy w sporych dawkach, szczególnie dostarczany poza jedzeniem, będzie także obniżał absorbowanie witamin oraz składników. Włókno pokarmowe redukuje absorpcję witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (wit. A, D, E oraz K). Dodatkowo dokładnie powiązany z błonnikiem kwas fitynowy obniża absorpcję wapnia, żelaza oraz cynku. Celuloza oraz pektyny dodatkowo redukują absorbowanie wapnia. Z kolei lignina, hemiceluloza oraz pektyny zmniejszają wchłaniane żelaza. Należy także zwracać uwagę na spożycie pokarmów wzbogaconych o włókno pokarmowe oraz spożywanie leków – włókno pokarmowe może redukować ich absorpcję (przykładowo pigułek antykoncepcyjnych). W takich okolicznościach musi być minimum 2-godzinna przerwa. Zapewnianie ciału sporych dawek włókna pokarmowego, powyżej 50 – 60 g może spowodować niestrawności, bóle brzucha czy też naprzemienne rozwolnienia i obstrukcje. Na taki element muszą uważać głównie osoby chorujące na co poniektóre choroby. Nie można konsumować sporych ilości włókien pokarmowych i należy suplementować włókna pokarmowego u ludzi z niedokrwistością, dolegliwościami układu kostnego oraz układu trawiennego (stan zapalny żołądka, trzustki, dróg żółciowych oraz jelit). 

Ostatnio dokonane zakupy:
pan Marcin z Warszawy 8 sekund temu.
Zamów Catch Me Patch Me w promocji:
Catch Me Patch Me
297 zł 147 zł
za opakowanie
Ocena 4/5 na podstawie 253 głosów.

Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietyOdchudzanieZdrowe odżywianieSuplementy