Wegetarianizm a odchudzanie – rozprawiamy się z mitami

Wegetarianizm a odchudzanie – rozprawiamy się z mitami

Redakcja

2016-07-18

2 komentarze

Odchudzająca dieta wegetariańska to temat, który w ostatnim czasie stał się bardzo popularny. I nie ma w tym nic dziwnego, gdyż ta dieta – odpowiednio stosowana – może nam bardzo pomóc. Może też nam bardzo zaszkodzić, jeśli nie będziemy odpowiednio dobierać produktów, jeśli pójdziemy na łatwiznę w komponowaniu posiłków. Wtedy będzie źle!

Dieta wegetariańska wymaga od nas pewnego zaangażowania i uwagi. Oczywiście na początku może być trudno – tak już jest, że początki zazwyczaj bywają trudne, ale nic się samo nie dzieje. Później będziemy odczuwały już tylko satysfakcję, gdyż wraz ze spadkiem wagi, będzie nam przybywało energii i sił witalnych. Jak więc zacząć dietę? Na pewno powoli, racjonalnie.

Odchudzanie – wegetarian level

Diety odchudzające dla wegetarian są różne, mniej lub bardzie restrykcyjne oraz wymagające. Zazwyczaj pod pojęciem wegetarianizmu kryje się po prostu niejedzenie mięsa oraz produktów mięso zawierających. A rzeczywistość wygląda nieco inaczej. Oto kilka rodzajów diet, powszechnie znanych i stosowanych: 

  • laktoowowegetarianizm – to najpopularniejsza odmiana wegetarianizmu, uważana za najzdrowszą, która dopuszcza spożywanie jaj oraz produktów mlecznych
  • laktowegetarianizm – jest sposobem żywienia dopuszczającym występowanie w menu produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak mleko i jego przetwory, wykluczającym natomiast jaja
  • weganizm – jest skrajnym rodzaj wegetarianizmu, w którym zabrania się jedzenia jakiegokolwiek produktów pochodzącego od zwierząt, nawet żelatyny i miodu (dieta weganska na odchudzanie stosowana przez dłuższy czas powinna przebiegać pod okiem specjalisty-dietetyka, gdyż może poważnie nam zaszkodzić)
  • frutarianizm – czyli kolejny skrajny odłam wegetarianizmu, w którym dopuszcza się spożywanie jedynie owoców i warzyw, których zerwanie nie powoduje śmierci rośliny; skrajni frutarianie jedzą jedynie owoce, które same spadły z drzewa
  • witarianizm – to sposób odżywiania się jedynie surowymi, nieprzetworzonym warzywami i owocami, które pochodzą wyłącznie z ekologicznych upraw; witarianie wykluczają więc spożywanie pokarmów poddanych jakiejkolwiek obróbce termicznej

Dieta dla wegetarian: skutki uboczne

Dieta wegetariańska oprócz wielu korzyści, może przynieść również wiele szkód, jeśli jest źle realizowana. Przede wszystkim jest niewskazana dla ludzi, których prowadzą aktywny tryb życia i potrzebują dużych zasobów energii. Dieta wegetariańska może spowodować znaczne niedobory witaminy D oraz witamin z grupy B i kwasu foliowego, a także licznych składników mineralnych, z magnezem, żelazem, cynkiem i wapniem na czele, co w przyszłości może zaowocować problemami niebezpiecznymi dla zdrowia, związanymi z niedożywieniem białkowym, niedokrwistością, które to z kolei mogą wpłynąć na liczne zaburzenia rozwojowe. Dlatego też starajmy się do niej podchodzić odpowiedzialnie. Do korzyści płynących ze stosowania diety wegetariańskiej należy zaliczyć zmniejszenie ryzyka pojawiania się otyłości, cukrzycy typu 2, choroby niedokrwiennej serca, nadciśnienia tętniczego, nowotworów, kamicy żółciowej i nerkowej, a także próchnicy zębów.


Dodaj komentarz

Komentarze

peterchef

2016-07-20 09:36:11


oj przyczynia, przyczynia. Pod warunkiem, że marchewek nie zapychasz batonikami :P

joannaprir

2016-07-19 08:35:57


potwierdzam - wegetarianizm wcale nie przyczynia się do chudnięcia! Byłam wegetarianką 5 lat i wcale taka szczupła nie byłam.... teraz jem mięso, ale ograniczam się w jedzeniu i brzuch mam płaski jak nigdy

Diety