Uzależnienie od cukru – objawy prawdziwego głodu narkotycznego?

Uzależnienie od cukru – objawy prawdziwego głodu narkotycznego?

Redakcja

2016-08-25

brak komentarzy

Stale odczuwasz zbyt silną ochotę na słodką przekąskę? Nie potrafisz jej sobie odmówić? Jesteś gotów przezwyciężyć wszystkie problemy, by jedynie zaspokoić ów kaprys? Uzależnienie od cukru i objawy, które mu towarzyszą mogą sklasyfikować cię jako… narkomana.

Słodycze – nałóg czy tylko kaprys?

Gdy ochota na coś staje się dla ciebie głównym celem, może to oznaczać, że jesteś już uzależniony. Generalnie każda substancja stosowana w zbyt dużej ilości może zaszkodzić. Część z nich posiada ponadto cechy narkotyczne, tak jak z całą pewnością jest w kwestii węglowodanów. Niektórych zdziwi fakt, iż biochemia mózgu narkomanów i użytkowników uzależnionych od słodkości jestniezwykle podobna. Proces pobudzający nałóg jest zazwyczaj identyczny. Zarówno w kwestii nadużywania substancji narkotycznych, medykamentów, jak i słodkości – dana osoba posiada charakterystyczny, psychosomatyczny model działania – specyficzny dla fizycznego i psychicznego nałogu. Ma on nad człowiekiem kontrolę a także bardzo ciężko jest mu się z niego wycofać, ponieważ ciało ciągle dopomina się o dawkę jakiegoś składniku, którego przyjęcie powoduje, iż przez chwilę dana osoba czuje się lepiej. Z kolei bezustanne uleganie pokusie utrwala nałóg i prowokuje rosnące poczucie winy.

Cukier – gdzie występuje?

Cukier jest obecny w wielu artykułach, które konsumujemy na co dzień, i nie koniecznie muszą mieć one słodki smak. Może zaskoczyć fakt, iż znajdziemy go przykładowo w gotowanej szynce, parówkach, sosach, keczupie, musztardzie a także marynowanych warzywach. Wobec tych zależności zjadamy ok. 25 łyżek węglowodanów każdego dnia. W rocznym podsumowaniu pochłaniana przez nas ilość owej substancji oscylować może w granicy nawet 45 nadprogramowych kilogramów! Natomiast nasze ciało zadowoliłby się dawką 7 gramów węglowodanów na dzień, nadal działając jak trzeba. Mało komu udaje się nie przekraczać owej ilości, ponieważ ta substancja zbyt łatwo uzależnia.

Zobacz też, jak wyeliminować węglowodany z diety.

Jak działa cukier, czyli o mechanizmie przyjemności

Po spożyciu czegoś słodkiego zwiększa się w ciele poziom hormonu szczęścia, czyli serotoniny. To ona jest odpowiedzialna za dobre samopoczucie, błogie wrażenie relaksu lub też pozytywnej stymulacji. Gdy jej poziom zmniejsza się – pojawiają się oznaki stanów depresyjnych. By jej przeciwdziałać, znowu zjadamy czekoladki, ciastko czy słodycze. Efekt jest oczywisty – w ciele zachodzą mechanizmy kojarzące wprost słodkości, stanowiące bodziec, z wywołaną dzięki nim odpowiedzią, a zatem krótkotrwałym uspokojeniem. Szczególnie w stresogennych okolicznościach taki mechanizm warunkowania powoduje, iż ciało wyraźnie domaga się następnego pozytywnego bodźca. Wiadomo, że przyzwyczajenia oddziałują na zasadzie kodowania – a więc tworzą się przez asocjacje. Jest to zazwyczaj wyraźny proces, który powoduje, że istota ludzka staje się niejako jego niewolnikiem. Słodycze są interpretowane jako nagroda, łatwa, ogólnodostępna kopalnia przyjemności. Przy czym im większe jest czyjeś zniechęcenie związane z codziennym życiem, a także ze stopniem życiowych porażek, tym chęć wynagradzania ich sobie zwiększa się proporcjonalnie. Zbyt duże spożycie słodkości najpierw staje się rutyną, następnie nierzadko zmienia się w pewnego rodzaju nałóg. Dlatego nie bez powodu można nazwać to uzależnieniem od cukru – objawy bowiem spełniają w dużej mierze kryteria prawdziwego, szkodliwego dla zdrowia nawyku. 


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietyZdrowieOdchudzanie