Jaki jest najzdrowszy olej do smażenia?

Jaki jest najzdrowszy olej do smażenia?

Redakcja

2016-08-23

brak komentarzy

Tłuszcze powodują znaczące korzyści na rzecz organizmu. Wchodzą one w skład błony komórkowej, biorą udział w przyswajaniu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K), gwarantują racjonalne właściwości układu krwionośnego a także układu nerwowego. Jednak zbyt częste ich spożycie prowadzi do miażdżycy a także schorzeń serca, przybierania na wadze a także schorzeń układu trawiennego. W niniejszym artykule poruszymy temat, na jakim tłuszczu można smażyć.

Olej słonecznikowy

Olej słonecznikowy nie nadaje się do smażenia z uwagi na niski punkt dymienia (nierafinowany 107°C). Dodatkowo okazuje się kopalnią zasadniczej ilości kwasów omega-6, ok. 60-80%, których nazbyt duża podaż w diecie w relacji do kwasów omega-3 może niekorzystnie mieć wpływ na metabolizm a także układ immunologiczny.

Oliwa z oliwek

Każda oliwa z oliwek w 70-80% składa się z jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, a precyzyjnie z kwasów oleinowego a także linolowego. Jednak owe kwasy tracą własne cechy w temperaturach powyżej 90-120°C. Biorąc pod uwagę, że temperatura smażenia na patelni osiąga 190-250°C, smażąc na oliwie z oliwek tracimy jej cenne cechy. Tak rzeczywiście do smażenia można używać tylko oliwę z oliwek z drugiego tłoczenia lub rafinowaną.

Olej kukurydziany

Olej kukurydziany okazuje się bogaty w wit., składniki mineralne a także kwasy tłuszczowe i jest uznawany za bardziej wartościowy na rzecz naszego żołądka aniżeli olej słonecznikowy. Do smażenia można używać wyłącznie rafinowany.

Olej lniany

W przeciwieństwie do oleju słonecznikowego zawierającego spore ilości omega-6, olej lniany składa się zwłaszcza z kwasów omega-3 (60%). Minusem tego oleju okazuje się to, że gubi własne cechy choćby w pokojowej temperaturze. W trakcie podgrzewania robi się nie wyłącznie chorobotwórczy, ale także może się zapalić. Na nim absolutnie nie można smażyć, a tylko jeść w formie surowej i trzymać w lodówce. Posiada on wit. A, B, E, K a także F.7.

Olej kokosowy

Doskonałym olejem do gotowania, a więc i smażenia, okazuje się bez wątpienia olej kokosowy. Oprócz tego, posiada niesamowicie sprzyjający organizmowi zestaw tłuszczy. Kwasy tłuszczowe, z których składa się olej kokosowy, w trakcie przyswajania zamieniają się w ciała ketonowe a także okazują się używane jako źródło energii.

Olej palmowy

Na wstępie trzeba rozróżnić czysty olej palmowy, który bywa twardy choćby przy pokojowej temperaturze i jego wersję komercyjną, utlenioną przy udziale wysokich temperatur a także wodoru, do stanu ciekłego. Druga jego wersja okazuje się jednoznacznie szkodliwa dla organizmu.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietyZdrowie